Svensk sjukvård

Sveriges sjukvård är ett jävla skämt enligt mig. Vi diskuterade det lite på jobbet idag bland annat..

Alltså man får ju ingen hjälp, man blir hemskickad från akuten med smärtor för att det är nog bara pga stress? Men tänk om det inte är det, är det inte bättre att kolla sånt innan man bara skickar hem folk, man kan ju ha vad som helst liksom?

En på jobbet berätta att en överviktig tjej hade åkt till akuten för något som jag inte minns nu och dom hade skickat hem henne för att det enligt dom bara berodde på hennes övervikt.. Och den tjejen visade sig ha cancer sen..

Då kan man ju undra lite hur man tänker i läkarsammanhang när man skickar hem någon pga övervikt lr vad det nu kan vara.. Klart att övervikt kan påverka hur man mår och bidra till sjukdomar, det fattar ju jag med.. Men man kollar väl för fan upp så att det verkligen beror på det och inte är något annat som t.ex cancer?

Lite därför jag är så anti mot att åka till sjukan o sådär för det känns inte som jag skulle bli tagen på allvar om jag åkte upp akut och hade ont i ryggen t.ex lr vad som, utan att dom skulle skylla det på min vikt fast det kan vara nått helt annat.. För det är lite det bemötandet man fått förut, vilket bara gör mig mera irriterad för man ska som sagt inte bara chansa och ta för givet att det måste vara pga det.. Men borde väl vilja veta till 100 % säkerhet, eller?



En ordentlig investering i sjukvården skulle verkligen behövas så att det fanns flera läkare och sjuksköterskor som faktsikt kunde kolla vad det är för fel på patienten och inte bara ge en chansning.. Sen kan dom ju såklart ha rätt också men man kan ju inte bara anta det för det kan ju faktiskt bero på något helt annat..

För som hon tjejen som hade cancer, nu vet jag inte hur det gick för henne så. Men tänk att åka upp dit o dom skickar hem en för att smärtan man har måste enligt dom bero på vikten, men att man i själva verket har cancer. Sen när det väl upptäcks så kan det ju vara försent för att bota, och hade man då gjort en ordentlig koll vid första besöket så hade ju säkert dom oddsen varit bättre..

Blir bara så irriterad på hur den här jävla sjukvården fungerar för det är ett stort jävla skämt.. Sen finns det säkert stunder då vården fungerar alldeles utmärkt också förstårs men det känns inte som dom stunderna är speciellt många..

En polare till mig som haft en sjuk dotter i nästan 2 veckor, o var hos läkaren som säger att det inte är något fel på henne och sen kollar hennes sänka som var betydligt högre än den skulle vara.. Men det var inget fel på henne? Ne just det.. Och har man höga såna värden så tyder det ju på en infektion eller nått sånt i kroppen men ändå får man ingen medicin mot det utan man ska avvakta? Lite sjukt kan jag tycka, är väl bättre ungen får bli frisk anser jag..



En rejäl satsning på sjukvården behövs men ja det är väl pengar som saknas som vanligt när det gäller sånt..

Men ja det är ett jävla skämt hur sjukvården fungerar, man känner sig ju inte direkt trygg ifall man blir sjuk att man kommer få rätt vård eller ens få hjälp om man åker upp akut.. Skiter i om man får sitta där 10 timmar men man ska väl ändå få chansen till att få hjälp och bli undersökt och inte bara hemskickad för att dom tror att det enbart är stress eller pga hur mkt man väger osv..

Är ju bättre att bli behandlad innan det går för långt och kräver betydligt mer behandling än vad det hade gjort om man fått behandling från början..

Aja bara lite tankar om våran kära sjukvård.. Skulle kunna skriva ett inlägg till om vad jag anser om straffen man får för brott här i Sverige för det är oxå lite av ett skämt. Men det tar vi en annan dag kanske.

Nu blir det en dusch efter jobbet o sen dra o handla lite innan jag bänkar mig i soffan för resten av kvällen.

Bye
Bilder tagna från google

Kommentarer
Postat av: Emelie

Håller med helt sjukt att ens sånt får hända,

det ska inte hända. Det är då man ska vara envis

och bara vägra gå därifrån förren man har fått en

undersökning.

2011-11-11 @ 07:43:14
Postat av: Viola

Håller med!

2011-11-16 @ 11:21:48
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Corny

Min kompis mamma var väldigt överviktig och var väldigt andfådd hela tiden, bara hon gick upp för en trappa.

När hon uppsökte läkaren flera gånger sa de att det var för att hon var tjock, men drygt ett år senare dog hon av ansträngningsastma.

Nu har min kompis också det, eftersom det går i släkten men eftersom hon också är överviktig så får hon samma svar av läkarna.

2011-11-16 @ 18:02:45
URL: http://cornyz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0